Wednesday, July 16, 2008

JAK AMERICANE RABOVALI V PLZNI

Po precteni nekolika clanku a komentaru na knizku: Spoils of War, musel jsem tot napsat!


Ctu ty vynatky z knizky a prirovnavat americke vojaky k rusum je rouhani. Ja jsem sice byl decko s velkyma ocima,
ale pamatuji si Americany tak, ze od 1945 jsem chtel byt Americanem a celou dobu za komousu atd. snil az se mi
to splnilo.
K tomu rabovani chci jen napsat par osobnich a nezapomenutelnych zazitku.
Jelikoz dum, ve kterem jsme bydleli byl blizko HQ 3. armady, bydlel u nas gen. Harmon a 2 dustojnici. Byli vsichni
hrozne slusni, zajmy vojaku byly hlavne o holky a vim, ze dost devcat z Plzne si vzalo vojaky a ziji stastne v USA.
O jednom weekendu meli party a prisel jeden serzant se zahanbenou tvari a lamanou cesko-nemecko-anglictinou +
rukama vysvetlil mamince, jestli by si mohli pujcit od ni pribory. Mama se samozrejme dala do sbirky vseho co jsme meli
a co nam Skopcaci nezabavili a on s diky odesel.

Na ty pribory zapomneli a tak jsem si rikali, noo - nic se nedeje, osvobodili nas a who cares?

Jenze asi za tyden prijede dzimsa (GMC) truck, zastavi prted barakem, vystoupi par vojaku a tentokrat maji prekladatele.
Privezli mamince nekolik nadhernych souboru stribra (jasne zabaveneho) s omluvou, ze ty nase pribory zapomneli vratit.
Mama to nechtela vzit, ze nee - ale oni to zanesli se smichem dovnitr a tim to zhaslo. Ja dostal navic nekolik balicku
zvykacek a cekulady.

Nikdy jsem neslysel o nejakem kradeni, ale slo jim hlavne o suvenyry. Tak se menilo. Tata mel celou valku schovanou
Walther PPK 7.35 a vymenil ji za stary model bubinaku Colt 45. Presne model z divokeho zapadu - akorat nebyly naboje.
Tak jsem blbec v me klukovske genialite prisel na to, ze Thompson sub-machine gun ma stejnou razi akorat naboje nemely
rim (to cesky nevim) a ten Colt byl centre fire, ale naboje musely mit "rim". Abychom mohli strilet, obalili jsme naboje
do novinoveho papir. opatrne zatlacili do bubinku a uz to slo.

Takze vymeny jely, ale o nejakem kradenim jsem NIKDY neslysel. Naopak. Rozdavali stedre vsecko, co jsme v zivote
nevideli - balicky (rations), orange juice, cerstve ovoce, cigarety, a pak jasne zvykacky, cokolada atd.

O tom jako meli povahu vuci nam v Plzni?

Jednu sobotu v Cervenem Hradku kde jsme bydleli, byla velka tanecni zabava. Samozrejme se tam sjely vsecky holky
a vojaku tam bylo vic nez civilistu. Venku pred vchodem sedel na zidli s operadlem proti zdi smutny vojak, pusku mel
oprenou o zed a hlidal. Ja jsem na nekoho cekal a najednou on mne vola a ukazuje, abych k nemu prisel.
Tak dojdu, on vstal - sundal helmu, dal mi ji na hlavu, z pusky vytahl zasobnik a oprel ji nazpet, ukazal na zidli a
posadil mne. Ja byl v helme utopeny, byla velka - ale on pak vzal tu prazdnou flintu, povesil me ji kolem krku a
s usmevem odesel tancovat. Ja tam sedim, kluci kolem mne zavistive stoji a asi po 10 min. prijede jeep s dvema
dustojniky a soferem. Vyskocili, podivali se na mne a zacali se smat. Pak jeden sel nazpet do auta, prinesl kameru
a vyfotil si mne. Pusku mi vzali a odesli nahoru do salu, kde se tancovalo. A po chvilce prijdou se schodu dva MPci
a vedou vojaka v zelizkach do jeepu - chechtaji se a jeden prijde a vezme mi helmu. Kdyz ale videl muj smutny
oblicej, poklepal mi na rameno a helmu mi dal na hlavu zpatky.

Moje vzpominky na americkou armadu, kde byli Anglani a i dost Cechu, jsou jedny z nejkrasnejsich vzpominek
z meho detstvi a kdyz myslim na to, jak se v CR na to rychle zapomnelo, boli mne u srdce.

Rusaky jsem nikdy nevidel a kdyz uz jsem mel svuj sen vyplneny a byl nekolik let v USA, privezl jsem prvne rodice - byli jsme
v Disneylandu. Nikdy a do smrti nezapomenu na moji mamu pri filmu o USA v tom kruhovem velkem kine.
Maminka se v puli filmu rozplakala a s placem rikala - "proc odjeli? Proc u nas nezustali a proc dovolili abychom
zili v tom komunistickem svinstvu?" NEZAPOMENUTELNY MOMENT MEHO PESTREHO ZIVOTA.
A jedinou vec kterou jsem slysel o Rusech kdyz jsem uz studoval v Brne bylo to, ze kdyz prijeli - prvne hledali skoly
a mistnosti, kde byly ucebni pomucky pro biologii. Embrya nalozena ve formalinu atd.
Pry vsecko rozbili, obsah lahvi vyhodili a zbytek vypili. Jeden profesor mi rekl, ze ty mistnosti jsou stale po nich citit a to
uz byl ro 1953!

Cili na zakonceni mych vzpominek: srovnavat azbuky s Amiky je pro mne nesmysl, i kdyz chapu ze se vzdy vsude najde
jeden, podle ktereho se pak soudi ostatni. A v te dobe se delo hodne veci.

Milan ++++

No comments: